Logo de Livres youscribe

Livres youscribe
Affiche du document Soignons la Science !

Soignons la Science !

Didier HOUSSIN

9h50min15

  • Divers
  • Livre epub
  • Livre lcp
787 pages. Temps de lecture estimé 9h50min.
Le diagnostic du professeur Didier Houssin est sans appel : la science est malade… de son succès ! Jamais, souligne-t-il dans ce plaidoyer inquiet, la science n’avait atteint une telle puissance : par ses outils de mesure d’une sophistication inouïe, par la masse de ses données (le big data), par les sommes colossales qui sont mobilisées… Mais, qu’il s’agisse des conflits d’intérêts, des luttes disciplinaires et institutionnelles, de la médiatisation ou de l’obsession des résultats qui peut mener à la fraude, les maux dont souffre le colosse scientifique pourraient bien le conduire à s’effondrer sur lui-même. Pourtant, les remèdes existent ! Ils passent par la priorité donnée à l’éducation scientifique dès le plus jeune âge, par le développement d’une culture qualitative de l’évaluation et par l’émergence d’une communauté scientifique plus coopérative, ouverte, mais aussi résistante aux menaces d’instrumentalisation et à l’antiscience. Professeur de chirurgie, spécialiste de la greffe du foie, Didier Houssin a été directeur général de la Santé de 2005 à 2011. Président de l’Agence, puis du Haut Conseil, de l’évaluation de la recherche et de l’enseignement supérieur de 2011 à 2015, il est membre de l’Académie nationale de médecine et préside la filiale internationale de l’Assistance publique–Hôpitaux de Paris. 
Accès libre
Affiche du document Colour - A Text-Book of Modern Chromatics with Applications to Art and Industry

Colour - A Text-Book of Modern Chromatics with Applications to Art and Industry

Ogden N. Rood

2h51min45

  • Divers
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
229 pages. Temps de lecture estimé 2h52min.
The object of this work has been to present, in a clear, logical, and if possible attractive form, the fundamental facts connected with our perception of colour, so far as they are at present known, or concern the general or artistic reader. For the explanation of these facts, the theory of Thomas Young, as modified and set forth by Helmholtz and Maxwell, has been consistently adhered to. The whole class of musical theories, as well as that of Field, have been discarded, for reasons that are set forth in the text. Turning now from the more purely scientific to the aesthetic side of the subject, I will add that it has been my endeavour also, to present in a simple and comprehensible manner the underlying facts upon which the artistic use of colour necessarily depends. The possession of these facts will not enable people to become artists; but it may to some extent prevent ordinary persons, critics, and even painters, from talking and writing about colour in a loose, inaccurate, and not always rational manner. More than this is true: a real knowledge of elementary facts often serves to warn students of the presence of difficulties that are almost insurmountable, or, when they are already in trouble, points out to them its probable nature; in short, a certain amount of rudimentary information tends to save useless labour. Those persons, therefore, who are really interested in this subject are urged to repeat for themselves the various experiments indicated in the text. Many of the earliest books, particularly those dating back to the 1900s and before, are now extremely scarce and increasingly expensive. We are republishing many of these classic works in affordable, high quality, modern editions, using the original text and artwork.
Accès libre

...

x Cacher la playlist

Commandes > x
     

Aucune piste en cours de lecture

 

 

--|--
--|--
Activer/Désactiver le son