Catalogue - page 1

Affiche du document Le Roi Arthur, un mythe contemporain

Le Roi Arthur, un mythe contemporain

William Blanc

2h55min30

  • Histoire
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
234 pages. Temps de lecture estimé 2h55min.
Mark Twain, le rappeur Jay Z, Marion Zimmer Bradley, George Romero, Robert Taylor, Alexandre Astier, John Fitzgerald Kennedy, Jack Kirby, Lawrence d'Arabie, John Boorman, les Kinks, les Who, Jackie Kennedy, Steven Spielberg, John Steinbeck, Terry Gilliam, Winston Churchill, Éric Rohmer, Alan Stivell, le rappeur Fianso, tous ont en commun d'avoir été influencés par la légende du roi Arthur.Inventée au Moyen Âge, celle-ci a longtemps été l'apanage des nobles et des souverains qui s'en servaient comme modèle ou comme justification de leurs conquêtes. En grande partie ignorée aux XVIIe et XVIIIe siècles, elle fait un retour fracassant sur le devant de la scène en Angleterre au début de la révolution industrielle. Mais c'est surtout grâce à la culture populaire américaine que se diffuse le mythe de la Table ronde : cinéma, romans illustrés, musiques rock et folk, bande dessinée (notamment les super-héros), et plus récemment jeux de rôles et jeux vidéo.Ces médias donnent un sens nouveau à la geste arthurienne. On a vu ainsi apparaître des Arthur anticolonialistes, des Lancelot en lutte contre le communisme, des Merlin écologistes, des Morgane féministes.La légende de Camelot, ici décryptée de façon savante et passionnée, semble en passe de devenir l'un des premiers mythes mondialisés, traversant les continents et les cultures pour mieux questionner les peurs et les espoirs des sociétés contemporaines. William Blanc est médiéviste et spécialiste en médiévalisme, c'est-à-dire qu'il s'intéresse principalement aux représentations et utilisations contemporaines des figures médiévales. Il est l’auteur de cinq livres chez Libertalia, et coauteur du Dictionnaire de la fantasy (Vendémiaire).
Accès libre
Affiche du document Réflexions sur les causes de la liberté et de l’oppression sociale

Réflexions sur les causes de la liberté et de l’oppression sociale

Simone Weil

1h46min30

  • Philosophie
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
142 pages. Temps de lecture estimé 1h46min.
La présente édition comprend d’abord une notice sur la genèse de l’essai de Simone Weil. Suit le texte intégral des Réflexions sur les causes de la liberté et de l’oppression sociale (1934), établi et révisé à partir de la dactylographie originale déposée à la BnF. Enfin, une étude intitulée «Transposer la pensée de Simone Weil», par Robert Chenavier, permet au lecteur de poursuivre la réflexion en donnant à la fois un commentaire de la structure du texte et en faisant ressortir l’originalité des thèses de Simone Weil. Le but de cet essai est de mettre en évidence que les analyses de la philosophe peuvent être transposées aujourd’hui, afin de mieux comprendre le désarroi de notre époque et d’aider à trouver une sortie qui soit à la fois possible et souhaitable à la crise que nous vivons. Simone Weil est une philosophe humaniste française (1909-1943). Libertalia a publié son essai Grèves et joie pure. Agrégé et docteur en philosophie, Robert Chenavier est l’auteur de Simone Weil. Une philosophie du travail (Cerf, 2001) et de Simone Weil, l’attention au réel (Michalon, 2009). Il vient de publier Simone Weil, une Juive antisémite? Éteindre les polémiques (Gallimard, 2021). Il dirige l’équipe éditoriale chargée de l’établissement des Œuvres complètes de Simone Weil (Gallimard).
Accès libre
Affiche du document The Virginia Woolf Classic Collection. Illustrated : A Room of One’s Own, Mrs. Dalloway, Orlando, To the Lighthouse, Jacob’s Room and others

The Virginia Woolf Classic Collection. Illustrated : A Room of One’s Own, Mrs. Dalloway, Orlando, To the Lighthouse, Jacob’s Room and others

Virginia Woolf

9h57min00

  • Philosophie
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
796 pages. Temps de lecture estimé 9h57min.
Virginia Woolf Classic Collection brings together eight of the most influential works from one of the foremost literary innovators of the 20th century. This essential anthology includes The Voyage Out, Night and Day, Jacob’s Room, Mrs. Dalloway, To the Lighthouse, Orlando, The Common Reader: First Series, and A Room of One’s Own. From groundbreaking novels that pioneered the stream-of-consciousness technique to essays that redefined feminist criticism, Woolf’s writing continues to resonate with readers today for its intellectual depth, poetic beauty, and emotional precision. Across these pages, Woolf examines the shifting roles of women, the fragmentation of identity, and the quiet struggles of ordinary lives. Mrs. Dalloway and To the Lighthouse stand as masterworks of psychological realism, while Orlando and A Room of One’s Own explore gender, art, and autonomy with bold experimentation. In Jacob’s Room, she dismantles traditional narrative form, and in The Common Reader, she offers incisive reflections on literature itself. Each work in this collection showcases Woolf’s ability to observe the world with nuance, compassion, and profound insight. Whether you are a long-time admirer or a curious newcomer, this collection offers a comprehensive entry into Woolf’s literary universe. It reveals a writer who was not only a stylistic pioneer but also a fierce critic of societal norms. Rich in imagination, intellect, and inner truth, the Virginia Woolf Classic Collection is an indispensable addition to any serious reader’s library. Contents: -The Voyage Out -Night and Day -Jacob’s Room -Mrs. Dalloway -To the Lighthouse -Orlando -The Common Reader: First Series -A Room of One’s Own
Accès libre
Affiche du document Second Language Anxiety

Second Language Anxiety

Richard L. Sparks

2h43min30

  • Sciences humaines et sociales
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
218 pages. Temps de lecture estimé 2h43min.
The first book-length work to examine the relationship between language anxiety, language aptitude and language achievementThis book traces and summarizes theoretical insights and empirical findings on the topic of whether or not anxiety for language learning could be a causal variable for individual differences in language learning. The author brings together three decades of research to show that first language (L1) skills and second language (L2) aptitude are confounding variables in studies of language anxiety and that learners’ levels of anxiety for L2 learning are strongly related to their levels of language achievement. These findings have suggested that language anxiety instruments reflect students’ (accurate) self-perceptions of their language skills and their levels of L1 achievement and L2 aptitude. The research presented in this book holds the potential to change the ways in which L2 educators and researchers think about language anxiety, how language anxiety is assessed, how investigations into language anxiety are conducted and how L2 teachers respond to anxiety in the classroom.Acknowledgments Prelude: A Cautionary Tale about Causal Explanations Richard L. Sparks: Introduction and Overview Part 1: Theoretical Insights into Language Anxiety: Is Language Anxiety Related to Students’ Levels of L1 Achievement, L2 Aptitude and L2 Achievement? Chapter 1. Richard L. Sparks and Leonore Ganschow: Foreign Language Learning Differences: Affective or Native Language Aptitude Differences? Chapter 2. Richard L. Sparks and Leonore Ganschow: A Strong Inference Approach to Causal Factors in Foreign Language Learning: A Response to MacIntyre Chapter 3. Richard L. Sparks, Leonore Ganschow, Reed Anderson, James Javorsky, Sue Skinner and Jon Patton: Differences in Language Performance among High-, Average-, and Low-Anxious College Foreign Language Learners Chapter 4. Leonore Ganschow and Richard L. Sparks: Anxiety about Foreign Language Learning among High School Women Chapter 5. Richard L. Sparks, Leonore Ganschow, Marge Artzer, David Siebenhar and Mark Plageman: Language Anxiety and Proficiency in a Foreign Language Part 2: Do L2 Anxiety Scales Measure Anxiety or Language Ability?: Evidence from a Ten-Year Longitudinal Study Chapter 6. Richard L. Sparks and Leonore Ganschow: Is the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) Measuring Anxiety or Language Skills? Chapter 7. Richard L. Sparks and Jon Patton: Relationship of L1 Skills and L2 Aptitude to L2 Anxiety on the Foreign Language Classroom Anxiety Scale Part 3: L2 Reading Anxiety and Language Achievement: Déjà Vu All Over Again? Chapter 8. Richard L. Sparks, Leonore Ganschow and James Javorsky: Déjà Vu All Over Again: A Response to Saito, Horwitz and Garza Chapter 9. Richard L. Sparks, Julie Luebbers, Martha Castañeda and Jon Patton: High School Spanish Students and Foreign Language Reading Anxiety: Déjà Vu All Over Again All Over Again Chapter 10. Richard L. Sparks, Jon Patton and Julie Luebbers: L2 Anxiety and the Foreign Language Reading Anxiety Scale (FLRAS): Listening to the Evidence Part 4: Is L2 Anxiety a Causal Variable for L2 Learning? Evidence from Studies Using Structural Equation Modeling and Latent Growth Curve Modeling Chapter 11. Richard L. Sparks and Abdullah Alamer: Long-Term Impacts of L1 Language Skills on L2 Anxiety: The Mediating Role of Language Aptitude and L2 Achievement Chapter 12. Richard L. Sparks and Abdullah Alamer: How Does First Language Achievement Impact Second Language Reading Anxiety? Exploration of Mediator Variables Chapter 13. Richard L. Sparks and Abdullah Alamer: It’s Not Anxiety that Predicts L2 Writing Growth, It’s L1 Writing Achievement: The Latent Growth Curve Model Approach Part 5: Other Issues, Other Voices on Language Anxiety Chapter 14. Benjamin J. Lovett: General Problems with Anxiety Explanations: The Case of Test Anxiety Chapter 15. Ekaterina Sudina: Scale Quality in L2 Anxiety Research: Issues and Challenges Chapter 16. Abdullah Alamer: The Mirage of Cause-and-Effect in Cross-Sectional Data: The Case of Language Anxiety Research Richard L. Sparks: Conclusions and Implications Appendices References Index
Accès libre

...

x Cacher la playlist

Commandes > x
     

Aucune piste en cours de lecture

 

 

--|--
--|--
Activer/Désactiver le son