Catalogue - page 1

Affiche du document Traversée de mots

Traversée de mots

Bernard Barraud

57min45

  • Langues
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
  • Livre mobi
77 pages. Temps de lecture estimé 58min.
Bernard Barraud est né à Mont-de-Marsan (Landes), en 1961. Il a vécu une bonne partie de son enfance à Bourges (Cher), puis est arrivé à Nantes (Loire-Atlantique) où il réside toujours actuellement. Après des études de Lettres (en philosophie, linguistique, psychologie cognitive), il a enseigné auprès de publics très variés. Il est actuellement fonctionnaire territorial dans le secteur des solidarités humaines. Bernard Barraud a publié une trentaine de poèmes dans des revues, ainsi que sur des blogs. Traversée de mots est son deuxième livre. la foudre d’Alexandre s’abat-elle sur les étagères d’une bibliothèque ? Qu’est-ce qui se trame au dernier étage d’une tour carrée des îles Shetland ? Pourquoi des millions de mots meurent-ils chaque année ? Laissez-vous emporter par des histoires captivantes, des pensées éphémères et poétiques. Traversée de mots vous promet un voyage fantastique et extraordinaire, dans une réalité parallèle d’une logique implacable. Au rendez-vous, un humour iconoclaste qui secoue les certitudes, une magie des mots qui intrigue et une chorégraphie sémantique qui danse avec les subtilités de la langue. Par moments aussi, la mélancolie s’empare des mots, au détour d’une sombre actualité, pendant que des notes d’optimisme tentent de se faire entendre... Dans ce livre, poèmes, aphorismes, nouvelles s’y succèdent, tel un défilé de mots fantasques et tragiques, joyeux et mystérieux, aux frontières de la réalité et du rêve. Et si le poème, l’aphorisme et la nouvelle se présentent ici comme trois genres littéraires distincts, pourtant, entre chaque, c’est souvent un interstice où se glissent un peu de l’un, un peu de l’autre...
Accès libre
Affiche du document Teacher Emotions as Personal and Professional Development in Applied Linguistics

Teacher Emotions as Personal and Professional Development in Applied Linguistics

2h30min45

  • Langues
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
201 pages. Temps de lecture estimé 2h31min.
Underscores the need for more emotional reflexivity in language teachingPreviously, most studies in this area have focused on the reciprocal effects of language teachers’ emotions, identity, well-being and agency, with emotions often being portrayed as consequential entities. However, this book advances the field by exploring specifically how language teacher emotions can be used as tools for personal and professional development. The authors provide empirical, theoretical, conceptual and practical contributions which demonstrate how emotional responses provide data that can be analyzed and reflected upon and how emotions can be seen not as occurrences that are suffered, but as actions, judgments, choices, responsibilities and data that can be used to improve personal growth and professional lives. The chapters shed light on the potential of emotions as tools for teachers’ personal and professional development, such as, but not limited to, emotional literacy, emotional intelligence, emotional agility and regulation, emotional memory and self-exploratory and self-reflective inquiries.Contributors Acknowledgments Juyoung Song: Foreword Part 1: Establishing Teacher Emotions as Personal and Professional Development Chapter 1. Mohammad N. Karimi, Luis Javier Pentón Herrera and Behzad Mansouri: Introducing Teacher Emotions as Personal and Professional Development in Applied Linguistics                                  Chapter 2. Luis Javier Pentón Herrera and Anna Becker: Emotions in the Making: The Temporal Spectrum of Emotion Research in Applied Linguistics Chapter 3. Juyoung Song: Language Teacher Emotion as Critical Inquiry for Professional Development and Personal Growth Chapter 4. Pamela Kimario, Ruth Harman, Shuang Fu and Elizabeth W. Mutunga: Navigating Immigration Issues: Leveraging Teachers’ Emotions for Critical Awareness and Professional Development Chapter 5. Mohammad N. Karimi, Marzieh Khazraie and Behzad Mansouri: A Review-Based Model of the Interactions of Emotions, Psychological Well-Being and Personal/Professional Development Among Language Teachers Chapter 6. Mostafa Nazari: The Interplay between Language Teacher Reflection and Emotion: Surface Acting, Deep Acting and Expression of Genuine Emotions                                                                                            Chapter 7. Julia Goetze: Appraisal Theory – Exploring Emotions as Indicators of Teachers’ Goals and Beliefs  Part 2: Teacher Emotions as Personal Development Chapter 8. Zia Tajeddin and Maedeh Valamohammadi: Early Career Teachers’ Emotion Regulation in the Triadic Ecology of the Institution, Family and Teaching Experience Chapter 9. Mikel Gartziarena, Artzai Gaspar and Nerea Villabona: Pre-Service Teachers’ Emotions, Attitudes and Beliefs: Language Learning Experiences as Professional Development Enhancers in the Basque Country Chapter 10. Liv H. Detwiler and James Coda: 'It’s Never Finished': A Duoethnographic Retracing of Our Becoming as Language Educators Chapter 11. Takaaki Hiratsuka: Confronting Depression as an ALT in Japan Chapter 12. Eduardo Castro: We Feel, Therefore We Teach: Exploring Early-Career Language Teachers’ Emotion Regulation in Brazil Part 3: Teacher Emotions as Professional Development Chapter 13. Luis Javier Pentón Herrera, Ufuk Keleş and Bedrettin Yazan: Autoethnographic Writing as Professional Development in Language Teacher Education: Promoting Emotional, Critical and Transformative Self-Reflexivity Chapter 14. Eva Seidl: A Teacher’s Emotional Journey Towards Translation- and Interpreting-Oriented Language Teaching Chapter 15. Agnieszka Kałdonek-Crnjaković: Working with Language Learners with ADHD-like Behaviors: How a Postgraduate Course Shaped English Language Teachers’ Emotions Awareness and Agency in the Context of Their Professional Development Chapter 16. Jacob Rieker: Examining the Role of Language Teacher Educator Intentionality in Leveraging Novice Teacher Emotions as Sites for Professional Development: A Vygotskian Sociocultural Theoretical Perspective        Chapter 17 Sarah Louise Mason, and Alice Chik: Emotional Labor and English Language Teacher Professional Identity Development: Two Cases from Higher Education Peter I. De Costa: Afterword Index
Accès libre
Affiche du document RÉUSSIR LA NOTE DE SYNTHÈSE GRÂCE À DES EXEMPLES — Tome 2 : Dossiers à thématique sociale

RÉUSSIR LA NOTE DE SYNTHÈSE GRÂCE À DES EXEMPLES — Tome 2 : Dossiers à thématique sociale

SOUALIHO DIABATE

1h21min45

  • Méthodologie
  • Youscribe plus
109 pages. Temps de lecture estimé 1h22min.
RÉUSSIR LA NOTE DE SYNTHÈSE GRÂCE À DES EXEMPLES — Tome 2 : Dossiers à thématique sociale est un outil pratique et méthodologique conçu pour accompagner efficacement les candidats aux concours administratifs, notamment ceux de l’ENA de Côte d’Ivoire. Ce second tome propose une sélection rigoureuse de dossiers thématiques à dominante sociale, couvrant des problématiques contemporaines telles que l’exode rural, le chômage des diplômés, la condition féminine, les migrations des jeunes, l’accès aux soins, l’éducation, ou encore l’urbanisation. Chaque dossier comprend : • Des textes longs et variés, construits dans un style journalistique pour simuler les conditions réelles de l’épreuve ; • Une organisation analytique des idées selon un plan tripartite et binaire (causes, conséquences, solutions / politique et socioéconomie) ; • Une note de synthèse rédigée intégralement, conforme aux standards de l’ENA, avec problématique, transitions, formulation claire des idées essentielles, et conclusion structurée. Accessible, pédagogique et résolument tourné vers l’efficacité, cet ouvrage vise à renforcer les capacités de lecture active, de structuration logique et de rédaction synthétique des candidats. Il s’adresse aussi bien aux débutants qu’à ceux qui souhaitent perfectionner leur méthode.
Accès libre
Affiche du document RÉUSSIR LA NOTE DE SYNTHÈSE GRÂCE À DES EXEMPLES – Tome 4 : Dossiers de thèmes environnementaux

RÉUSSIR LA NOTE DE SYNTHÈSE GRÂCE À DES EXEMPLES – Tome 4 : Dossiers de thèmes environnementaux

SOUALIHO DIABATE

1h13min30

  • Méthodologie
  • Youscribe plus
98 pages. Temps de lecture estimé 1h13min.
Ce quatrième tome de la collection « Réussir la note de synthèse grâce à des exemples » est spécifiquement dédié aux grandes problématiques environnementales contemporaines. Conçu comme un outil pédagogique rigoureux et pratique, l’ouvrage s’adresse en priorité aux candidats aux concours administratifs, notamment ceux de l’ENA de Côte d’Ivoire, mais aussi à tout lecteur désireux de maîtriser l’exercice exigeant de la note de synthèse. L’auteur propose une démarche méthodologique claire, fondée sur une lecture stratégique des documents, la formulation de problématiques précises, la construction de plans rigoureux (tripartites et binaires), et une rédaction concise et hiérarchisée, conformément aux exigences des jurys. À travers une série de dossiers thématiques illustratifs portant sur des enjeux majeurs tels que le changement climatique, la gestion durable des ressources naturelles, la pollution, la biodiversité ou encore l’urbanisation écologique, ce tome permet à l’apprenant de s’entraîner en situation réelle, tout en intégrant les attendus formels de l’épreuve. Chaque dossier comprend :  Une documentation fournie et réaliste ;  Un classement rigoureux des idées selon un plan tripartite et binaire ;  Une note de synthèse entièrement rédigée, respectant la méthode exigée par les concours ;  Des remarques pédagogiques pour progresser et éviter les erreurs fréquentes. Par son caractère concret, progressif et thématique, cet ouvrage constitue un outil de référence pour réussir la note de synthèse appliquée aux enjeux environnementaux, aujourd’hui au cœur des politiques publiques.
Accès libre
Affiche du document RÉUSSIR LA NOTE DE SYNTHÈSE GRÂCE À DES EXEMPLES – Tome 3 : Dossiers à thématiques politique et institutionnelle

RÉUSSIR LA NOTE DE SYNTHÈSE GRÂCE À DES EXEMPLES – Tome 3 : Dossiers à thématiques politique et institutionnelle

SOUALIHO DIABATE

1h12min00

  • Méthodologie
  • Youscribe plus
96 pages. Temps de lecture estimé 1h12min.
RÉUSSIR LA NOTE DE SYNTHÈSE GRÂCE À DES EXEMPLES – Tome 3 : Dossiers à thématiques politique et institutionnelle Ce tome 3 est un guide méthodologique complet destiné aux candidats aux concours administratifs, en particulier ceux portant sur les dossiers à caractère politique et institutionnel. Conçu pour faciliter la maîtrise de l’épreuve de la note de synthèse, il allie théorie et pratique à travers des exemples concrets issus de dossiers authentiques. Le livre propose une méthode progressive et rigoureuse pour analyser, structurer et rédiger une note de synthèse efficace. Il met l’accent sur la nécessité d’une lecture active, d’un classement judicieux des idées selon un plan trilogique à structure binaire, et d’une rédaction neutre, concise et bien organisée. Par ailleurs, ce volume met en lumière les spécificités des thématiques politiques et institutionnelles : compréhension des rôles des institutions, tensions entre pouvoirs législatifs et exécutifs, enjeux de la représentativité et du contrôle démocratique. Les exercices et exemples illustrent comment traiter ces notions complexes tout en respectant les contraintes formelles de l’épreuve. En résumé, ce livre est un outil essentiel pour tous ceux qui souhaitent réussir la note de synthèse en se préparant efficacement sur des dossiers à forte teneur politique et institutionnelle, grâce à une méthodologie éprouvée et des exemples détaillés.
Accès libre
Affiche du document Making the Grades

Making the Grades

Todd Farley

3h18min00

  • Annales d’examens et concours
  • Youscribe plus
264 pages. Temps de lecture estimé 3h18min.
Just as American educators, parents, and policymakers reconsider the No Child Left Behind Act and its heavy emphasis on standardized testing, Todd Farley’s Making the Grades raises questions about the validity of large-scale educational assessments. His behind-the-scenes account of the for-profit testing industry is provocative, hilarious, and instructive.In this alternately amusing and appalling exposé of the standardized test industry, fifteen-year veteran Todd Farley describes statisticians who make decisions about students without even looking at their test answers; state education officials willing to change the way tests are scored whenever they don't like the results; and massive, multi-national, for-profit testing companies who regularly opt for expediency and profit over the altruistic educational goals of teaching and learning. Although there are absurd moments--as when Farley and coworkers had to grade students based on how they described the taste of their favorite food-- the enormous importance of standardized tests in the post “No Child Left Behind” era make this no laughing matter. “This book is dynamite! The nice personal voice makes it utterly accessible and enticing, wholly apart from the terribly important ammunition it provides to those of us in the `testing wars' at national and local levels.”—Jonathan Kozol, author of Savage Inequities Preface AcknowledgmentsPART 1 WAGE SLAVEChapter 1. SCORING MONKEY Chapter 2. NUMBERS Chapter 3. THE WHEAT FROM THE CHAFF Chapter 4. OFF TASKPART 2 MANAGEMENTChapter 5. TABLE LEADER Chapter 6. THE ORACLE OF PRINCETON Chapter 7. THE KING OF SCORINGChapter 8. A REAL JOBPART 3 RETIREMENTChapter 9. MY OWN PRIVATE HALLIBURTON Chapter 10. WORKING IN THEORY Chapter 11. WARM BODIESEpilogueIndex About the Author
Accès libre
Affiche du document Assessment, Testing and Evaluation in English-Medium Education from a Global Perspective

Assessment, Testing and Evaluation in English-Medium Education from a Global Perspective

2h35min15

  • Langues
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
207 pages. Temps de lecture estimé 2h35min.
Addresses the dual challenge of assessing content knowledge and language proficiency in multilingual classroomsThis book examines assessment, testing and evaluation within English-medium education contexts globally. It explores how assessments can effectively measure learning outcomes, integrating both content mastery and language proficiency in multilingual and multicultural classrooms. It features contributions from diverse experts worldwide and offers a comprehensive analysis of assessment practices, emerging trends and their implications for teaching and learning. The authors emphasise inclusivity, equity and effectiveness in English-medium instruction (EMI) assessment. The chapters address a range of topics within assessment, including designing assessments for both content and language goals; addressing challenges in EMI assessment; and incorporating emerging practices such as formative assessments and translanguaging. The book also discusses policy influences on EMI assessment, teacher assessment literacy and the role of innovative technologies like AI in EMI assessments. It provides practical examples and strategies, aiming to enhance EMI assessment practices and bridge the gap between theory and classroom implementation.Tables and Figures Contributors Acknowledgements Jack Pun, Samantha Curle and Pramod K. Sah: Introduction Chapter 1. Samantha Curle and Pınar Koçer: Exploring the Frontier: Efficacy, Challenges and Future Directions in English Medium Instruction Assessment Practices Chapter 2. Winfred Xuan: Understanding College Students’ Translanguaging Practice in Collaborative Writing from an ESP Course: Voices from Hong Kong  Chapter 3. Karna Rana and Pramod K. Sah: University Teachers’ Experiences of Online Testing in English-Medium Instruction Programmes in Nepal Chapter 4. Jieting Jerry Xin and Yuen Yi Lo: A Multiple-Case Study of Teachers’ Assessment Practices in EMI Chapter 5. Shuang He, Weihong Wang and Yonghua (Yoka) Wang: The Washback Effects of Assessment in a Chinese University EMI Programme Chapter 6. Prithvi N. Shrestha: Students’ Academic Reading in EMI and Assessment for Social Justice: The Case of a University in Nepal Through the Lens of Honneth’s Mutual Recognition  Chapter 7. Siyan Dang and Masakazu Iino: The Use of Artificial Intelligence in Japanese EMI Assessments: Under the Framework of Activity Theory Chapter 8. Mo Li and Rui Yuan: EMI Teachers’ Perceptions and Implementation of Assessment in Chinese Higher Education Chapter 9. Barry Lee Reynolds and Melissa H. Yu: Established Conceptual Frameworks for Exploring English-as-a-Medium-of-Instruction and Classroom Assessment in Taiwan: New Perspectives for Reflecting Assessment Practices Chapter 10. Joyce Kling and Slobodanka Dimova: An Exploratory Study to Examine the Role of Assessment Literacy in the EMI Classroom Chapter 11. Ron Martinez and Larissa Giordani Schmitt: Perceptions of English Medium Instruction in Brazil: How do Students and Instructors of Varying English Proficiency Levels Experience EMI? Chapter 12. Wenyun Jia and Qiuyi Zhu: Assessing Students’ Discipline-Specific Comprehension Ability in a Secondary English Medium Instruction Economics Classroom: The Role of Teacher–Researcher Collaboration Chapter 13. Slobodanka Dimova: Assessment in English-Medium Instruction in Higher Education: Current Research and Future Considerations Index
Accès libre
Affiche du document Pedagogical Translanguaging

Pedagogical Translanguaging

2h11min15

  • Langues
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
175 pages. Temps de lecture estimé 2h11min.
Addresses the pressing need to develop evidence-based teaching practices that lead to high-quality educationWith increasing mobility of people across the world, there is a pressing need to develop evidence-based teaching practices that lead to high-quality education, which serves the needs of inclusive societies and social and epistemic justice. This book presents cutting-edge qualitative case-study research across a range of educational contexts, research-method contributions and theory-oriented chapters by distinguished multilingual education scholars. These take stock of the field of translanguaging in relation to the education of multilingual individuals in today’s globalized world. The volume breaks new ground in that all chapters share a focus on teachers as ‘knowledge generators’ and many on teacher-researcher collaboration. Together, the chapters provide comprehensive and up-to-date applications of the concept of pedagogical translanguaging and present recent research in educational contexts that have hitherto received scant attention, namely secondary-level education, education for adult immigrants and the school-wide introduction of pedagogical translanguaging in primary school. Chapters 1, 3, 4 and 8 are free to download as open access publications under a CC BY NC ND licence. You can access them here: Chapter 1: Pedagogical Translanguaging: Theoretical, Methodological and Empirical Perspectives. An Introduction by Päivi Juvonen and Marie Källkvist https://zenodo.org/records/5267290#.YSd2vI5Kjcs Chapter 3. Marie Källkvist and Päivi Juvonen: Engaging Teachers and Researchers in Classroom Research: Issues of Fluidity and Time in Two Multi-sited Projects https://zenodo.org/records/5269023#.YSeV9o5Kjcs Chapter 4. Pia Sundqvist, Henrik Gyllstad, Marie Källkvist and Erica Sandlund: Mapping Teacher Beliefs and Practices About Multilingualism: The Development of the MultiBAP Questionnaire https://zenodo.org/records/5269102#.YSjxl45KjIV Chapter 8. Åsa Wedin: (Trans)languaging Mathematics as a Source of Meaning in Upper-Secondary School in Sweden https://zenodo.org/records/5269113#.YSjxzI5KjIVContributors Nancy H. Hornberger: Foreword: Teaching and Researching in Linguistically and Culturally Diverse Classrooms  Chapter 1. Päivi Juvonen and Marie Källkvist: Pedagogical Translanguaging: Theoretical, Methodological and Empirical Perspectives – An Introduction This chapter is open access under a CC BY NC ND licence and can be downloaded for free at: https://zenodo.org/records/5267290#.YSd2vI5Kjcs Chapter 2. Jim Cummins: Translanguaging: A Critical Analysis of Theoretical Claims Chapter 3. Marie Källkvist and Päivi Juvonen: Engaging Teachers and Researchers in Classroom Research: Issues of Fluidity and Time in Two Multi-sited Projects This chapter is open access under a CC BY NC ND licence and can be downloaded for free at: https://zenodo.org/records/5269023#.YSeV9o5Kjcs Chapter 4. Pia Sundqvist, Henrik Gyllstad, Marie Källkvist and Erica Sandlund: Mapping Teacher Beliefs and Practices About Multilingualism: The Development of the MultiBAP Questionnaire This chapter is open access under a CC BY NC ND licence and can be downloaded for free at: https://zenodo.org/records/5269102#.YSjxl45KjIV Chapter 5. Gudrun Svensson: Developing Pedagogical Translanguaging in a Primary and Middle School Chapter 6. Valentina Carbonara and Andrea Scibetta: ‛我的…futuro?’: Multilingual Practices Shaping Classroom Interaction in Italian Mainstream Education Chapter 7. Anne Reath Warren: Semiotic Assemblages in Study Guidance in the Mother Tongue Chapter 8. Åsa Wedin: (Trans)languaging Mathematics as a Source of Meaning in Upper-Secondary School in Sweden This chapter is open access under a CC BY NC ND licence and can be downloaded for free at: https://zenodo.org/records/5269113#.YSjxzI5KjIV Chapter 9. Jessica Sierk: Language 'Barriers' or Barriers to Translanguaging? Language as a 'Problem' in the New Latinx Diaspora Chapter 10. Jenny Rosén and Berit Lundgren: Challenging Monolingual Norms through Pedagogical Translanguaging in Adult Education for Immigrants in Sweden? Chapter 11. Oliver St John: Doing Multilingual Language Assistance in Swedish for Immigrants Classrooms Chapter 12. Anne Pitkänen-Huhta: Multilingualism in Language Education: Examining the Outcomes in the Context of Finland Francis M. Hult: Afterword Index
Accès libre
Affiche du document Devenir formateur du 1er degré

Devenir formateur du 1er degré

Jean-Roland Ono-Dit-Bio

1h33min00

  • Sciences de l’éducation
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
124 pages. Temps de lecture estimé 1h33min.
Depuis 2020, la formation des enseignants du premier degré connaît une évolution majeure. Face à la nécessité croissante de mobiliser davantage de formateurs pour encadrer les stages, qu’ils soient d’observation, de pratique accompagnée ou de prise de responsabilité, l’accompagnement adapté devient primordial.Mais de nombreux enseignants confrontés à ces nouvelles missions se posent des questions.Comment accompagner efficacement les étudiants ? Comment les aider à prendre en main leur classe ? Quels aspects observer lors d’une séance ? Et comment mener un entretien pour qu’ils progressent vraiment ?Ce guide propose des repères clairs, des conseils pratiques et des fiches-outils à l’attention de tous les enseignants impliqués dans la formation : candidats au CAFIPEMF, enseignants en poste ou déjà engagés comme MAT, tuteurs ou PEMF.Enrichi d’une nouvelle section dédiée aux dispositifs hybrides, cet ouvrage accompagne la montée en compétences des enseignants, du CAFIPEMF aux futures missions des formateur du 1er degré.Un outil précieux pour exercer sereinement et efficacement son rôle de formateur du 1er degré ! DEVENIR FORMATEURÊtre formateurLes rôles et les missions du formateurAccompagner en formationLa professionnalisation du formateurLa préprofessionnalisation du formateur : le MATL’évaluation des compétences du candidat au CAFIPEMFLa construction de la professionnalité du futur formateurLe développement professionnelLa perspective développementaleLa perspective managérialeLa perspective constructiviste ou socioconstructivisteLE CAFIPEMF DANS LE SYSTÈME ÉDUCATIF FRANÇAISUn peu d’histoireDe 1962 à 2002De 2002 à 2021Le CAFIPEMF en 2021L’organisation du CAFIPEMFLes conditions de l’inscriptionLa formation des candidatsUne approche systémique de la formationLes contenus de la formationCOMMENT RÉUSSIR SES ÉPREUVES DU CAFIPEMF ?La première épreuve d’admissionLe temps d’enseignement en classeL’action de formationLe rapport d’activitésLa deuxième épreuve d’admissionL’observation d’une pratique de classeÊtre un praticien réflexifLa rédaction du rapport de visiteLes entretiens orauxDevenir un praticien réflexifDevenir un praticien formateurConstruire la métacompétence « savoir analyser »Être praticien formateur : concevoir un dispositif de formation hybride
Accès libre

...

x Cacher la playlist

Commandes > x
     

Aucune piste en cours de lecture

 

 

--|--
--|--
Activer/Désactiver le son