Catalogue - page 4

Affiche du document 365 jours ou Les Éphémérides allant du XVIe au XXe siècle

365 jours ou Les Éphémérides allant du XVIe au XXe siècle

Jean Mayet

8h57min00

  • Divers
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
  • Livre mobi
716 pages. Temps de lecture estimé 8h57min.
D'après la définition du dictionnaire « Robert », les éphémérides sont des listes groupant divers évènements qui se sont produits le même jour de l'année à différentes époques. Ces évènements, plus ou moins lointains, font partie de notre histoire. Qu'ils soient politiques, scientifiques, économiques ou autres, nombreux sont ceux qui ont été à la base de la liberté et de la modernisation de notre société. Ma curiosité m'a toujours conduit à rechercher dans les journaux, les livres, les revues ou sur Internet, ces différents évènements qui ont marqué notre histoire. Ces éphémérides sont rassemblées dans ce livre et, bien qu'elles soient assez succinctes, elles correspondent à la période allant du XVI° au XX° siècle et ne concernent que la France. On y découvre la différence qui existe entre le calendrier que nous connaissons aujourd'hui et dans lequel chaque jour fait référence à un saint, et le calendrier républicain, ou calendrier révolutionnaire, qui n'a existé que très peu temps (1792 à 1806) et qui a pour références journalières les animaux, les outils ou les plantes. On peut y voir les statistiques concernant les prénoms du jour grâce aux archives de l'INSEE datant de l'année 2000. À la fin de chaque journée, est retracé brièvement l'évènement du jour ou la vie d'un personnage célèbre décédé ce jour.
Accès libre
Affiche du document Couples franco-allemands d'autrefois

Couples franco-allemands d'autrefois

Bernard Boulengier

3h07min30

  • Divers
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
  • Livre mobi
250 pages. Temps de lecture estimé 3h07min.
Alors qu'on vient de célébrer solennellement en janvier 2013, à Berlin, le cinquantième anniversaire du traité de l'Élysée qui a scellé la réconciliation spectaculaire entre la France et l'Allemagne, l'expression « couple franco-allemand » continue de fleurir dans les médias. S'inspirant de cette image d'actualité, l'auteur a eu l'idée de rechercher dans le passé des exemples de « couples » authentiques, unissant des partenaires nés de part et d'autre du Rhin. Plusieurs d'entre eux sont restés dans les mémoires, comme celui incarné par l'infortuné Charles VI et Isabeau de Bavière, ou celui – au destin tragique – représenté par Louis XVI et Marie-Antoinette, ou encore le couple pittoresque formé par Philippe d'Orléans, frère du roi Soleil, et son épouse Elisabeth-Charlotte de Palatinat. En plus de ces cas célèbres, plusieurs dizaines de ces unions sont présentées dans cet ouvrage, en suivant l'ordre chronologique : partant du haut Moyen âge, l'auteur évoque la Renaissance et les Temps modernes, pour en arriver à des couples franco-allemands marquants issus des milieux bourgeois ou artistiques des XIXe et XXe siècles. Il est évident que le tournant catastrophique de la guerre franco-prussienne de 1870-1871, prolongé par les années funestes des deux conflits mondiaux, a entravé pour des décennies de tels mariages « mixtes ». Fort heureusement, un élan nouveau s'est manifesté vigoureusement après la Seconde Guerre mondiale, les unions franco-allemandes étant maintenant tout à fait courantes dans les deux pays.
Accès libre
Affiche du document The Pragmatics of Intercultural Communicative Competence

The Pragmatics of Intercultural Communicative Competence

J. César Félix-Brasdefer

1h57min00

  • Langues
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
156 pages. Temps de lecture estimé 1h57min.
Adds significantly to our understanding of meaning makingThis book presents a pragmatic perspective on the development of intercultural communicative competence and intercultural understanding by language learners in the foreign language classroom and in study abroad contexts. Using data from role-play interactions, intercultural episodes and student reflections, including both US learners of Spanish and multilingual learners of other languages, the book examines how a focus on pragmatics and metapragmatic awareness aids the development of intercultural competence. It also addresses current topics such as intercultural impoliteness, the negotiation of and reflection on speech acts at the discourse level, pragmatic competence, agency and pragmatic resistance. The book concludes with a reflection on what it means to be an intercultural speaker along with suggestions for both teaching and assessment.Figures and Tables Acknowledgements Transcription Conventions Introduction Chapter 1. Intercultural Communicative Competence as Language Use: A Pragmatic Perspective Chapter 2. Pragmatic Competence and Metapragmatic Awareness in Intercultural Understanding Chapter 3. Pragmatic-Discursive Perspective on Language Use and Intercultural Understanding Chapter 4. Pragmatic Learning and Intercultural Understanding in the Foreign Language Classroom    Chapter 5. Negotiating Refusals: Sociopragmatic Awareness and Insights from Study Abroad Learners Chapter 6. Intercultural Impoliteness, Reflexive Awareness, and Agency in Study Abroad Contexts Conclusion References Index
Accès libre
Affiche du document Children's Additional Language Learning in Instructional Settings

Children's Additional Language Learning in Instructional Settings

Yuko Goto Butler

2h10min30

  • Langues
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
174 pages. Temps de lecture estimé 2h10min.
Provides a comprehensive overview of the current understanding of young learners’ additional language learningThis book provides the first comprehensive overview of young children’s language learning in pre-primary and primary education. It collates research to date on language development and pedagogy among children learning a language in addition to their home language(s) in instructional settings, providing readers with a thorough understanding of the topic and directions for further study. The book promotes a learner-centered approach to research and teaching and encourages critical reflection on how best to conduct research among children. It recognizes the substantial diversity of young language learning experiences and pays attention to individual differences and variability in children’s language development, embracing an ecological perspective sensitive to contextual factors. Closing the gap between research and practice, each chapter opens with pedagogical or policy-related questions, explores relevant theories and research findings from instructed second language acquisition, and offers discussion questions and recommended reading for further reflection and study. This will be invaluable reading for all those who are undertaking research and working with young language learners.Abbreviations Introduction Chapter 1. Exploring Children’s Additional Language Learning in School Why understanding their development is so challenging? Chapter 2. First Language Development and its Diversity What do children know about and do with language before attending additional language classes? Chapter 3. The Influence of Starting Age Is "the younger, the better" true for additional language learning? Chapter 4. The Roles of Cognitive Development and First Language What distinguishes children’s additional language learning from their first language learning and adults’ additional language learning? Chapter 5. Written Language Development How do children learn to read and write in an additional language? Chapter 6. Tasks and Interactions in Language Classrooms How do tasks and interactions promote children’s additional language learning? Chapter 7. Affect and Social Factors What do we know about the role of affect and social factors in children’s additional language learning? Chapter 8. Digital Technology and Children’s Language Learning How does digital technology influence children’s additional language learning? Chapter 9. Teaching and Teachers of Young Language Learners What is unique about teaching additional language to children? Chapter 10. Assessing Additional Language Learning What should teachers keep in mind when assessing children’s additional language learning? Chapter 11. Learning Additional Languages through Academic Content How do children learn both language and content? Chapter 12. Future Directions for Research What considerations are necessary when researching children’s additional language learning? References Discussion Questions and Additional Readings Index
Accès libre

...

x Cacher la playlist

Commandes > x
     

Aucune piste en cours de lecture

 

 

--|--
--|--
Activer/Désactiver le son