Rechercher
Annuler
Accueil
MENU
Accueil
Musique
Précédent
Webradios
Actualités
Youscribe Partitions
Distributeurs
Suivant
Cinéma
Précédent
Actualités
Catalogue
Chacun son court
Cin'Éthique
Le saviez-vous ?
Quiz
Séance de minuit
Collections
Suivant
Savoirs
Précédent
Actualités
Catalogue
Assimil
digiSchool
Canal U
Lumni
MyCOW
Editeurs
Suivant
Livres
Précédent
Actualités
Catalogue
Bibliodyssée
Izneo
Prêt numérique en bibliothèque (PNB)
YouScribe
Editeurs
Suivant
Presse
Précédent
Actualités
PressEnBib
Presse magazine
Presse quotidienne
Presse régionale
Editeurs
Suivant
Jeux
Précédent
Actualité Jeunesse
Catalogue
Suivant
Rechercher
Enfant
Connexion
Bienvenue
Connexion
Besoin d'aide ?
Médiathèque départementale de l'Allier
Médiathèque digitale
Accueil
Musique
Webradios
Actualités
Youscribe Partitions
Distributeurs
Cinéma
Actualités
Catalogue
Chacun son court
Cin'Éthique
Le saviez-vous ?
Quiz
Séance de minuit
Collections
Savoirs
Actualités
Catalogue
Assimil
digiSchool
Canal U
Lumni
MyCOW
Editeurs
Livres
Actualités
Catalogue
Bibliodyssée
Izneo
Prêt numérique en bibliothèque (PNB)
YouScribe
Editeurs
Presse
Actualités
PressEnBib
Presse magazine
Presse quotidienne
Presse régionale
Editeurs
Jeux
Actualité Jeunesse
Catalogue
Enfant
Besoin d'aide ?
Grant Parker
Grant Parker
A consulter en ligne
Decolonisation in Universities
Jonathan D. Jansen
2h24min00
Histoire
Youscribe plus
192 pages. Temps de lecture estimé 2h24min.
Shortly after the giant bronze statue of Cecil John Rhodes came down at the University of Cape Town, student protestors called for the decolonisation of universities. It was a word hardly heard in South Africa’s struggle lexicon and many asked: What exactly is decolonisation? This edited volume brings together the most innovative thinking on curriculum theory to address this important question. In the process, several critical questions are raised: Is decolonisation simply a slogan for addressing other pressing concerns on campuses and in society? What is the colonial legacy with respect to curriculum and can it be undone? How is the project of curriculum decolonisation similar to or different from the quest for postcolonial knowledge, indigenous knowledge or a critical theory of knowledge? What does decolonisation mean in a digital age where relationships between knowledge and power are shifting? The book combines strong conceptual analyses with novel case studies of attempts to ‘do decolonisation’ in settings as diverse as South Africa, Uganda, Tanzania and Mauritius. Such a comparative perspective enables reasonable judgements to be made about the prospects for institutional take-up within the curriculum of century-old universities.List of Acronyms and Abbreviations Introduction and Overview: Making sense of decolonisation in universities – Jonathan D Jansen Part 1: The arguments for decolonisation Chapter 1 Decolonising universities – Mahmood Mamdani Chapter 2 The curriculum case for decolonisation – Lesley Le Grange Part 2: The politics and problems of decolonisation Chapter 3 On the politics of decolonisation: Knowledge, authority and the settled curriculum – Jonathan D Jansen Chapter 4 The institutional curriculum, pedagogy and the decolonisation of the South African university – Lis Lange Chapter 5 What counts and who belongs? Current debates in decolonising the curriculum – Ursula Hoadley and Jaamia Galant Part 3: Doing decolonisation Chapter 6 Scaling decolonial consciousness? The reinvention of ‘Africa’ in a neoliberal university – Jess Auerbach and Mlungisi Dlamini Chapter 7 Testing transgressive thinking: The “Learning Through Enlargement” Initiative at UNISA – Crain Soudien Chapter 8 Between higher and basic education in South Africa: What does decolonisation mean for teacher education? – Yusuf Sayed and Shireen Motala Part 4: Reimaging colonial inheritances Chapter 9 Public Art and/as Curricula: Seeking a new role for monuments associated with oppression – Brenda Schmahmann Chapter 10 The Plastic University: Knowledge, disciplines and the decolonial turn – André Keet Chapter 11 Decolonising knowledge: Can ubuntu ethics save us from coloniality? (Ex Africa semper aliquid novi?) – Piet Naude Chapter 12 Future knowledges and their implications for the decolonisation project – Achille Mbembe Afterword: Minds via Curricula? – Grant Parker Contributors Index
Accès libre
x
...
x Cacher la playlist
Commandes
>
x
Aucune piste en cours de lecture
--|--
--|--
Activer/Désactiver le son
Lecture/Pause
...
×
...
×
×
Retour
Bande-annonce
×
Accessibilité
×
Fermer
Fond d'écran
Normal
Fond noir / texte blanc
Fond bleu / texte blanc
Taille du texte
Normal
Moyen
Grand
Adapter la police de caractères aux personnes dyslexiques